صلاح جاهين1

خرج ابن آدم من  العدم قلت   : ياه

رجع ابن   آدم  للعدم    قلت   : ياه

تراب    بيحيا  … وحي بيصير تراب

الأصل   هو  الموت   و الا   الحياه ؟

عجبي !!!

 

ضريح رخام      فيه   السعيد    اندفن

و حفره فيها الشريد     من غير كفن

مريت   عليهم .. قلت      يا    للعجب

لاتنين   ريحتهم    لها   نفس    العفن

عجبي !!!

 

ياما  صادفت    صحاب و  ما صاحبتهمش

و كاسات خمور و شراب و ما شربتهمش

أندم    علي    الفرص   اللي  انا   سبتهم

و الا    علي   الفرص اللي ما   سبتهمش

عجبي !!

 

و الكون ده كيف موجود من غير حدود

و فيه   عقارب    ليه و تعابين    ودود

عالم   مجرب   فات  و قال    سلامات

ده   ياما فيه سؤالات من   غير  ردود

عجبي !!!

 

أنا شاب   لكن    عمري    ألف   عام

وحيد لكن      بين    ضلوعي   زحام

خايف و   لكن      خوفي    مني   أنا

أخرس و  لكن قلبي    مليان    كلام

عجبي !!!!

 

يا باب  يا   مقفول    إمتي  الدخول

صبرت  ياما   و   اللي   يصبر   ينول

دقيت سنين … و الرد يرجع لي : مين ؟

لو   كنت  عارف   مين أنا  كنت أقول

عجبي !!!

Leave a comment

Filed under U

Leave a Reply

