القراءة و التعليم

 بقى فيه حاجز كبير بين الواحد والكتاب …
بغض النظر طبعا عن الأسباب و بغض النظر عن إن الكتاب اتحول في حياة الواحد ل مجرد عقبة .. بدل مايكون الدليل  "بفضل الدراسة داخل مدارسنا العظيمة "
و بعدين لما الواحد بدأ يفكر في الشغل … بدأت أقرأ في مايفيد عملي … وكإن وجودي في الحياة يقتصر على عمل بداخل مؤسسة تستفيد الكثير من ورائي و أنا ترس يجيد عمله ك ترس … وليس لي أبعاد اخرى في الحياة …. بكده يبقى أنا بتعلم إزاي أكون ترس شاطر … آلة … حاجة كده زيها زي أي حاجة تانية ….
المهم بدأ الموضوع من قبل ماأسافر امريكا … "السفرية اللي غيرت مفاهيم كتير عندي … وهي أيضًا السفرية اللي أسقطت لدي الانبهار بما يسمى دول العالم الاول" .
بدأ بسؤال من حسين "صديقي في العمل" واعتقد إنه سألني هو إنت بتقرأ في إيه …. همممم … معرفتش أرد بصراحة … كان سؤال محرج قوي … بس كان السؤال عبارة عن بداية لدق ناقوص الخطر لدي …
وبعدين واحنا في امريكا دار نقاش مابينا عن الهوايات التي يحب كل واحد فينا ان يمارسها "بعيد عن العمل" … و لتاني مرة اكتشف إن أنا برضه معنديش أي حاجة بعملها غير الشغل غير إني أشتغل برضه  … فا اكتشفت حجم المصيبة.
 
لما رجعت قررت إني اغير الوضع ده تماما … علشان مفيش سبب إني مقراش … دايما الشيطان بيوهم الواحد بمجموعة من الأسباب الواهية علشان يبعده عن القراءة و إنه يوسع ماداركه …
ومثلا من هذه الأسباب :
1. أنا معنديش وقت
2. القراءة في حاجات غير متعلقة بالعمل هتفيدني بـ إيه؟؟؟
3. بدل مقعد اقرا في كلام ناس ملوش أي لازمة … اقرا أحسن في كتب الدين "حق يراد به باطل"
وهكذا
و طبعا عرفت أرد على نفسي بعد حوار صغير دار بيننا …
1. لأ أنا عندي وقت …أنا بركب مواصلات لمدة 2.5 تقريبا في اليوم … يعني حوالي 60 ساعة في الشهر دي أيام الشغل … وفي الاجازة عندي وقت تاني ممكن اقرا فيه … ادي أول سبب طلع واهي جدا وأهبل جدا.
2. ياااااه القراءة في غير مجال عملي هي اكبر افادة ليَّ أنا … مفيدة ليَّ أنا لشخصي أنا … مش للترس اللي بيتعامل جوه المؤسسة ولا الشركة على الاعتبار ده … إني اقرا وأتعلم و اقوي قدراتي التحليلية … وأزود من درجة فهمي للأمور … يا عم "أنا بأقول لنفسي" القراءة بتغير من الخريطة الادراكية بتاعتك .. يعني بتغير من نظرتك للأمور … يبقى أكيد إنت ك بني آدم هتستفيد على كل المستويات و الأبعاد "منها طبعا البعد الاقتصادي … اللي هو ادنى بعد في الانسانية".
3. برضه لو فهمت وادراكي كان اوسع و أشمل هفهم كل حاجة أحسن … مش هكون متدين بشكل ظاهري "و ماأكثرهم الآن"… وبعدين القراءة في أي حاجة تانية هو برضه قراءة في الدين وفي صالح الدين …. لأني من الناس اللي شايفة إن التدين ومعرفة الله حق المعرفة هو السبيل لاصلاح النفس والمجتمع.
 
و أي سبب تاني ييجي في دماغي لقيت الرد اللي ينسفه … فـ قررت إني أرجع تاني للقراءة …
طب أبدأ إزاي … وانا بقالي زمااان لا اقرأ شيئا مفيد …بدأت في الأول بتمرين نفسي بالجرائد اليومية "اكيييد بعيد عن الجرائد القومية .. أنا برشح الشروق" ….لمدة شهر تقريبا .. وبعدين بدأت أجيب كتاب أو كتابين في كل موضوع أحب القراءة فيه ولأكثر من كاتب أحبهم  "لزوم التسخين المبدئي " علشان أكَمل في حاجات أنا بحبها "في البداية لازم كده علشان الموضوع مايفشلش" …. و لقيت الموضوع سهل قوي … و رجعت تاني مقدرش استغنى عن الكتاب … و أحسن حاجة علشان تتعود على شيء مفيد إنك تجعله عادة يومية .. تمارسها بشكل منتظم لفترة … وبعدين هتلاقيها بقت في حياتك بشكل طبيعي مش محتاج أي مجهود ….
و بدأت بمجموعة كتب فادتني كتير قوي  إن شاء الله ابقي أكتب بلوج عن كل كتاب فيهم … واكتشفت بقى اد إيه أنا متعلمتش … و إني محتاج كتير قوي قوي قوي قوي قوي قوي قوي قوي بجد بجد "نفسي أتعلم".
 
 
 
 
 

2 Comments

Filed under خليك ايجابي

2 responses to “القراءة و التعليم

  1. mahmoud

    تعليقا على الكلام دا يا احمد….قد تكون خلاصة تجربة صديق تثق فية هى بداية جديدة لك. الكلام دا كان فى واحد معايا فى الشغل دايما بيقولهولى "اهم حاجة فى الدنيا القراءة".

  2. Ahmed

    شكرا يا محمود على التعليق …. طبعا من أهم الحاجات في الدنيا القراءة …. وطبعا برضه مش هنسى إن بداية عودتي للقراءة كان الكتاب اللي خدته منك "رحلتي الفكرية ـ في البذور والجذور والثمار – عبدالوهاب المسيري" .. و بجدد دعوتي ليك إنك لازم تقرأه ….

Leave a Reply

