كلمات غير هادفه: علاقة الدرجات بالأرقام … و الاسئله الغير متوقعه في امتحانات نصف العام #Egypt

كنت انوي ان أكتب في الكلمات الغير هادفه الثانيه لي عن القوانين و الإجراءات المقترحه لضبط وربط و تحزيم و تنجيم أداء الشبكات الاجتماعيه ، و لكن لاني كسول بطبعي و في التدوين بالذات … لم اكتبها ، و ايضا خشيت علي نفسي من برد التخشيبه ، التي هي حتما بارده جدا في الشتاء.
لكن علي كل حال هذا لا يمنعني من كتابة هذه الإجراءات عاجلا ام اجلا ، علي رأي بلال فضل: إن عشنا و كان لينا نشر.

 

المهم … مش هطول عليكم علشان ماتناموش مني ، احنا برضه في شتا مبيجيش و خريف مابيخلصش و ربيع مابنشوفهوش و صيف مابنروحش فيه مارينا ، و النهارده برضه يوم اجازه و بكره عيد و بعده سبت و بكده يبقي أنا ضحكت عليكم و خليت الاجازه تخلص بسرعه .. هاهاها ، بس متخافوش عندنا اجازه تانيه يوم 25 الشهر ده علشان نحتفل بعيد لأمناء الشرطه ، يا سلام … و نشوف بقي الأقسام معلقه كهارب ، ….. لا .. لا .. مش الكهارب اللي بيكهربوا بيها الناس الوحشين اللي بيقولوا حاجات وحشه تدخل النار و كمان تدخل القسم ……دول بيقولك بيقولوا … استغفر الله العظيم … “يسقط يسقط حس يبارك” .. مش فاهم ليه عايزين يسقطوه و الامتحانات علي الأبواب.

 

طب بمناسبة الامتحانات بقي هخش في الموضوع ، انتم طبعا عارفين إن أنا حدق و فتك و النصاحه مغرقاني و مبعرفش اوديها فين ، لأ … و كمان في نفس ذات الوقت هتلقوني متواضع تواضع الدلافين – علي رأي العيال السيس – المهم برضه مش هطول عليكم علشان المره دي انتم ممكن تقفلوا الصفحه دي و تحلفوا بكل ما هو “مبارك” و “شريف” و “نظيف” و “حبيب” انكم متزروش المدونه دي تاني.

بس يا جماعه اعذروني أنا اتولدت في زمن “خارق” ، فيه كل حاجه بتتحدي الطبيعه ، يعني مثلا دلوقتي في ناس بتعدي التمانين و لسه شعرهم اسود ، اي نعم أنا شعري ابيض و أنا الفرق بيني و بينهم أكتر من خمسين سنه ، بس برضه مش مهم.

و كمان من الخوارق إن احنا لسه عايشين و راضيين و حلوين و شاطرين و هاديين و في نفس ذات الوقت “بيقولوا” علينا متدينين. مش كفايه كده “خوارق”؟ .. ولا عايزين كمان؟.

المره دي بقي هخش في الموضوع على طول قبل ما تشموني و تقولوا الواد ده بيخرف ولا بيهفلط ولا بيهيس ، معلش …… أصلي امبارح حلمت بحاجه كان نفسي من زماااااااان احلم بيها ، كان نفسي احلم بيها علشان انجح و اجيب الدرجات النهائيه ، و طبعا لما اجيب الدرجات النهائيه هبقي محل تقدير و اعجاب الناس و الدوله و بابا و ماما … و اهداء من تيته ام عباس ل عباس و اخواته … و أسمع اغنية الناجح يرفع ايده و أنا و النعمه ما هسيبه.

اطلع بقي بفهم ولا مبفهمش مش مهم ، أعرف ولا معرفش برضه مش مهم ، المهم يا ساده الدرجاااااااات …… مش احنا اتربينا علي كده؟. و بعدين لما كبرنا قالولنا نفس الكلام .. بالأرقام احنا متقدمين .. بالارقام احنا في “عز” … بالأرقام احنا حلوين و “جمال” و مقطقطين … و طلع مصر اللي بنتنفس كل حاجه متخلفه و فاسده فيها إنها من الدول المتقدمه !!!!!!!!! و بالأرقاااااااااااااام يا ساده .. ولا سحر ولا شعوذه.

هو أنا ليه مش عارف اخش في الموضوع الغير هادف و بخش ديما في مواضيع تانيه غير هادفه برضه .. غريبه .. طب أنا مش فاكر الموضوع الأصلي ،،،،،،، أعمل إيه بقي … بتقول إيه؟ …… الله يسمحك … بتشتمني في سرك …. يا راجل أنا بهزر معاك … طيب خلاص أنا افتكرت …. أنا قدرت احصل علي نسخه من امتحانات نصف العام ، أنا محصلتش علي نسخه ولا حاجه أنا حلمت بيهم ، آه … ما هي دي الحاجه اللي كان نفسي احلم بيها من زمان ، هو اينعم الحلم جالي متأخر شويتين بس مش مهم ،المهم إني انقذ بقي الجيل الجديد … أو اوحله … مش عارف بالظبط.
علي كل حال هتلاقوا شوية اسئله تحت … معنديش فكره هي لأنهي “صف” .. بس أنا عارف كويس هي بتتكلم عن أنهي “صنف”.

– سؤال في العربي: اذكر ما الفرق بين صوابع زينب،و صوابع المحشي،و الصوابع الخارجيه.
– سؤال في العربي: الطلبه المتميزين: واحد قال “مصر مستهدفه لانها متقدمه” .. علل.
– سؤال في الأحياء: كما هو معروف يوجد ثلاث أنواع للبشر – رجال .. نساء .. حزب وطني ، اذكر ما تعرفه عن النوع الأخير.
– سؤال في الكيمياء: اذكر اسم الصنف الذي يتعاطاه بعض المسئولين ، و اذكر مواصفات هذا الصنف من حيث اللون و الطعم و التأثير.
– سؤال في الجغرافيا: اين تقع “رأس الأفعي”؟
– سؤال في الرياضيات: اضرب 30 سنه * عدد الكوارث الطبيعيه و الاقتصاديه و الاجتماعيه ..الخ / و اقسمهم علي عدد أفراد الشعب.
– سؤال في الفيزياء: تغير خصائص الكائنات من قوانين الطبيعه .. اذكر اسم كائن لم تتغير خصائصه .. و اذكر ماذا يستخدم لهذا الغرض.
– سؤال في الدين: “حسبي الله و نعم الوكيل” .. كلمها يرددها الشعب المصري في حق من؟
– سؤال في القوميه: اين ذهبت؟
– سؤال في الجبر: ما نهاية من يحكم جبرا؟
– سؤال في التاريخ: من حرر القدس؟ 1. صلاح الدين الأيوبي – 2. حسني الدين الأيوبي – 3. جمال الدين الأيوبي.

و لو عرفت الإجابه خليها في سرك علشان مالقيكش مشرف جنبي🙂

3 Comments

Filed under U, كلمات غير هادفه, كلام

3 responses to “كلمات غير هادفه: علاقة الدرجات بالأرقام … و الاسئله الغير متوقعه في امتحانات نصف العام #Egypt

  1. Pingback: Tweets that mention كلمات غير هادفه: علاقة الدرجات بالأرقام … و الاسئله الغير متوقعه في امتحانات نصف العام #Egypt | اليأس رفاهية -- Topsy.com

  2. Wael Medhat

    تدوينتك لطيفة جدا يا احمد … اصابتني بالـ”سرور” الشديد

  3. شكرا علي الزياره .. ده من “كمال” اخلاقك🙂

Leave a Reply

