الإشتراكيين الثوريين والإخوان .. عشرة كفاح .. وفي الآخر بلاغ

قبل ما هتكلم في أي حاجه .. ده الفيديو اللي بسببه قامت الدنيا ومقعدتش علي الإشتراكيين الثوريين:

بس يا سيدي .. أول ما  الفيديو ده انتشر قامت حرب شعواء علي الإشتراكيين الثوريين .. أنا مش اشتراكي تنظيميا ولكن “اميل” الي الفكر الإشتراكي .. ومعظم الشباب الإشتراكي اللي عرفتهم وطنين جدا ومخلصين بجد للبلد دي .. اختلف معاهم في حاجات كتير .. لكن ماشكتش في لحظه في ولائهم ولا حبهم للوطن وخصوصا فقرائه وكادحيه.

أنا مختلف تماما مع الرفاق في استخدامهم مصطلحات زي “اسقاط الدوله”  .. “انشقاقات الجيش” .. “هدم المؤسسه العسكريه التي تدافع عن مصالح الرأسماليين” .. “مازال هناك دم لابد ان يدفع” .. بغض النظر عن اختلافي مع بعض الأفكار .. ادرك ان المعني من اسقاط الدوله هو اسقاط دولة الفساد وبناء مؤسسات أكثر عدلا .. بس خانهم التوفيق في التوقيت تماما … العسكر نجحوا يكرهوا الناس في الثورة .. و المصريين بطبيعتهم فلاحين .. يعني يدفعوا الدم علشان الأرض والشرف .. بس أي حاجه تانيه ممكن يستنوا عليها وتيجي بالتدريج … المصريين اصلاحيين بالفطره. يبقي الكلام ده هيخسّر أكتر ما هيكسّب .. هيساعد المستبدين أكتر ماهيساعدنا .. وده اللي حصل  وتم الترويج للكلام ده اعلاميا لتشويه الثورة والثوار.

 وبعدين حصل اغرب حاجه ممكن اتخيلها .. لقيت د.جمال تاج الدين عضو في جماعة الإخوان مقدم بلاغ في  ثلاثه من الإشتراكيين الثوريين  (منهم سامح نجيب المتحدث في المقطع السابق) .. مفاجأه بالنسبالي علشان كنت متخيل إن الخطوه دي هيعملها العسكر .. مش الإخوان … وبعدين شوفت الصفحه الأولي  لجريدة “الحريه والعداله” الجريده الرسميه لحزب الحريه والعداله الذراع السياسي لجماعة الإخوان المسلمين:

عنوان الجريده معناه إن الإخوان باعوا الإشتراكيين الثوريين وبعقل واعي بيفتتوا القوي الثورية قدام العسكر .. وبغض النظر عن البلاغ هم أصدروا الحكم وبينفذوه .. ومن الطريف إن أكتر ناس كانوا بيدعموا الإخوان ضد المحاكمات العسكريه لأعضائها أيام العصر البائد هم الإشتراكيين الثوريين .. ولكن كان موقف الدكتور البلتاجي القيادي بحزب الحريه والعداله وجماعة الإخوان المسلمين  مشرف وأصدر هذا البيان علي صفحته علي الفيسبوك:

الفكر يواجه بالفكر وليس ببلاغات النيابة ولا بمحاكم التفتيش. والاختلاف بين شركاء النضال السياسي يجب ألا يتحول لعداوة وخصومة. أختلف شكلا وموضوعا مع أطروحة تفكيك المؤسسات التي يتبناها البعض وأرى أن التطهير الذي لا يزال شعارا للثورة هو الصحيح. أختلف كثيرا مع أفكار سامح نجيب وكمال خليل لكني أقدر نضالهم الوطني لسنين طويلة شاركنا فيها معا . نحتاج لحوار ونقاش يفيد الوطن وليس لإتهامات ومعارك تمزق الوطن ~ محمد البلتاجي

من الواضح إن احنا هنقابل مفاجآت كتير لم نكن نتوقعها .. لكني أتمني ان يعود الكل لرشدهم ويصطفوا خلف الثورة ومطالبها واستيعاب الكتله الثورية الحرجه من أجل الخروج من هذا المأزق.

1 Comment

Filed under سياسة

One response to “الإشتراكيين الثوريين والإخوان .. عشرة كفاح .. وفي الآخر بلاغ

  1. Anonymous

    الصراحة جريدة الحرية والعدالة من أسوأ الجرائد الي انتشرت في الفترة الأخيرة
    أتمني من الإخوان يا إما سحبها أو يتعلموا الأول إعلام بشكل سليم قبل ما يوقعوا نفسهم في مشاكل مالهاش لازمة
    وده مش أول مانشيت غريب شفته طبعاً

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s