كتاب أرهقني أيام طفولتي: الأدله الماديه علي وجود الله

لما بشم رائحة المسك في المسجد بنشرح قوي و بفتكر أيام الطفوله .. أيام ما كان الواحد ايمانه خالص مش محتاج لأي براهين ولا اثباتات عقليه .. كان حب الله و الإيمان بيه شيء فطري كده .. زي البوصله لما تحطها في أي مكان ابرتها تتجه لمكان بعينه .. فطرة الروح برضه في هذه الأيام كانت تتجه الي الله بدون أي مجهود ذهني أو عقلي …. حب خالص و ايمان نقي.

عارفين أنا أول كتاب اتصدمت فيه كان اسمه  إيه؟ .. كان كتاب اسمه “الأدله الماديه علي وجود الله” للشيخ محمد متولي الشعراوي .. و قعدت كام يوم مانمش بسببه و اسال نفسي .. أدلة إيه دي اللي هنبرهن بيها نحن البشر علي وجود الله .. وكمان أدله ماديه .. لم أستطع أن أفهم لماذا ندرس هذا الكتاب من الأساس .. كيف نستخدم براهين و اثباتات ماديه دنيويه نسبيه لنثبت به وجود المطلق سبحانه و تعالي.

و كانت المفاجأه و الطامه الكبري التي كسرت قلبي الصغير حينها .. مش كل البشر بيؤمنوا بالله .. إزاي ده و ليه و إزاي ربنا ساكت عليهم .. فطرتي و نقائي الطفولي لم يستوعب هذه الحقيقه المره.

في المراحل المبكره من الأفضل التركيز علي الروح و تقوية الشعور الجميل بـ لإيمان بالله .. حاله صوفيه طفوليه .. نركز علي التقوي و الإخاء و كل السلوكيات و الأخلاقيات اللي بينادي بيها الإسلام و يؤمن بيها معظم البشر المسلمين منهم و غير المسلمين .. و التقليل من التركيز علي العقل اللي ممكن يشوه الفطره الجميله اللي بتكون في السن ده.

الكتاب ده مش قادر أنساه لأنه “أرهقني” ..  يعني وجود الشجر دليل علي وجود الله . الشيخ الشعراوي كتب الكتاب ده علشان كان خايف من موجات الإلحاد اللي كانت موجوده و بدأت تنتشر وقت تأليفه هذا الكتاب و كان بيحاربها بكل شكل .. بس ده مش للأطفال اللي هم اصلا مش محتاجين براهين و أدله و مؤمنين بالله بشكل فطري.  و نبقي ندرس كل الفلسفات دي و الأدلة و كل حاجه في مراحل متأخره شويه من التعليم .. يعني مش قبل ثانوي مثلا.

ياريت نقوي الحاله الصوفيه دي في الأطفال و نخليهم يحبوا ربنا الرحمن الرحيم العدل .. الذي لا يغفل ولا ينام .. الذي يرعي عباده و يصبر عليهم .. يا الله .. لا أتمني اكثر من أعود بفطرتي لأيام الطفوله ..

Leave a comment

Filed under أسلاميات, تربيه, ذكريات و خواطر

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s